سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاشت مو

صفحه خانگی پارسی یار درباره

طب سوزنی در درمان سندروم پای بی قرار

    نظر

 

سندروم پای بی قرار چیست؟

سندروم پای بی قرار نوعی تیک حرکتی است. در تیک‌های حرکتی بر خلاف تصور عموم، فرد به صورت ارادی ولی برنامه ریزی نشده حرکت خاصی را انجام می‌دهد. یعنی دستور این عمل از کورتکس مغز صادر میشود و شخص دوست ندارد این عمل را انجام دهد، اما به خاطر التیام درد در پاها یا دیگر نقاط بدن، نیاز دارد این کار را انجام دهد.

این سندروم با ایجاد احساس ناخوشایند باعث احساس درد، گزگز، مور مور شدن و کشش عضلانی در پای فرد بیمار می‌شود. این بیماری معمولا پس از نشستن‌های طولانی مدت و هنگامی که فرد دراز می‌کشد رخ می‌دهد. در نتیجه می‌تواند به عنوان یکی از دلایل بی‌خوابی شناخته شود. در مقاله ای جداگانه درمان اختلالات خواب با طب سوزنی را بصورت کامل توضیح دادیم.

سندروم پای بی قرار در حدود 3 درصد از افراد جامعه مشاهده می‌شود. سوزش و درد ناشی از این بیماری موجب بی‎خوابی در شب و در نتیجه کلافگی افراد بیمار خواهد بود. بروز این سندروم در افراد بزرگسال و به ویژه در زنان باردار بیشتر است. البته گاهی این بیماری در کودکان نیز مشاهده می‌شود. در موارد خیلی شدید، این سندروم می‌تواند بسیار آزار‌دهنده باشد و زندگی فرد مبتلا را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه برای درمان آن باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد.

علائم سندروم پای بی قرار در بیماران معمولا با نشستن های طولانی مدت روی صندلی ماشین، هواپیما یا سینما رخ داده و با ایستادن یا تکان دادن پاها بهتر می‌شود. توضیح نوع درد، ناحیه درد و مواقع بروز این مشکل در بیماران سخت بوده و به همین خاطر معمولا به پزشک مراجعه نمی‎کنند. اگر فکر می‌کنید که دچار این بیماری هستید برای درمان آن حتما به پزشک مراجعه کنید. مطمئنا با کوچک‌ترین توضیح شما، پزشک متوجه نوع بیماری خواهد شد. با درمان به موقع این سندروم از مشکلات ناشی از آن جلوگیری خواهید کرد.

درمان سندروم پای بی قرار

تجربه نشان داده است که استفاده از انواع داروهای شیمیایی برای رفع این بیماری پاسخ مطلوب و قابل توجهی ندارد. همچنین به دلیل عوارض جانبی این داروها معمولا افراد از خوردن آن‌ها اجتناب می‌کنند. برای درمان این بیماری می‌توان از طب سوزنی کمک گرفت، چرا که تاثیر این روش در بهبود و درمان این بیماری از سالیان دور اثبات شده است.

تاثیر طب سوزنی در درمان سندروم پای بی قرار

طب سوزنی با بهبود وضعیت خواب و ترشح هورمون دوپامین در کاهش درد موثر است و احساسات بد را از بین می‌برد. علاوه بر این انجام طب سوزنی باعث آزاد شدن و شل شدن عضلات شده و خاصیت ضد درد نیز دارد.

درمان سندروم پای بی قرار با طب سوزنیاز بین بردن درد ناشی از این سندروم پای بی قرار در طب سوزنی

طب سوزنی برای از بین بردن درد ناشی از این سندروم و در نتیجه کاهش و از بین بردن سندروم پای بی قرار و بقیه تیک‌ها بسیار کمک‌کننده اس. مگر درشرایطی که این تیک‌ها ریشه‌های عصبی یا روانی بسیار عمیق و طولانی مدت در بیمار داشته باشند که در این صورت نیاز به بررسی و اقدامات بیشتری وجود داشته و تنها طب سوزنی درمان کننده نخواهد بود .

 

 

 

منبع : سندررم پای بی قرار و طب سوزنی